Fibromyalgie

Fibromyalgie (FM) is een syndroom gekenmerkt door pijn in de spieren op meerdere specifieke plekken in het lichaam zonder duidelijke oorzaak, vaakfibromyalgie gepaard gaand met andere last zoals vermoeidheid, slecht slapen, verminderde concentratie, hoofdpijn , darmklachten , depressieve stemming en allergieën. Het komt vooral voor bij volwassen vrouwen.

Vroeger werd de term "weke-delen reuma" gebruikt voor deze aandoening , maar inmiddels is duidelijk dat het niet om reuma gaat.

Behandeling van fibromyalgie

Bij onderzoek vind ik een hormonale screening van belang. De Amerikaanse arts John C. Lowe beschouwt fibromyalgie als een metabole ziekte, een stofwisselingsprobleem. Hierbij staat de schildklier centraal.

Ook in mijn praktijk blijkt dat veel mensen met fibromyalgie een al of niet verborgen verminderde schildklierfunctie hebben en bij behandeling daarvan treedt verlichting op. Testen op candida is overigens ook nodig.

Tevens helpt neuraaltherapie als pijnbestrijding en zijn vitamines ,mineralen en aminozuren nodig om de energie te verhogen en de pijn verder te reduceren. Een middel als Tryptofaan of Melatonine helpt het slaappatroon te reguleren.

Een relatief nieuw medicijn bij FM is Naltrexon in lage dosis, zie www.lowdosenaltrexone.nl. Dit niet-
patenteerbare medicijn blijkt te helpen bij alle auto-immuunziekten. Door een dagelijkse lage dosis van dit

Naltrexon dient op recept te worden voorgeschreven; de werking ervan past echter volledig bij de natuurgeneeskunde. Immers , het lijf gaat onder invloed van Naltrexon op een natuurlijke wijze beter functioneren, zonder bijwerking.middel gaat het lichaam meer nuttige stoffen aanmaken genaamd endorfine. Deze werken ontstekingsremmend , bevorderen de werking van het immuunsysteem (juist bij auto-immuunziekten is dit ontregeld) en zijn gunstig voor de stemming en energie.

Wilt u meer informatie over de behandeling van Fibromyalgie, of een afspraak maken? Neem dan contact op.